Které ovoce a zelenina nejlépe chrání vaše srdce? Nová studie mění pohled na „pět porcí denně“
ZdravíNový výzkum naznačuje, že pro zdravé srdce je klíčové nejen dodržovat doporučených pět porcí ovoce a zeleniny denně, ale především vybírat ty správné druhy.
Nový výzkum naznačuje, že pro zdravé srdce je klíčové nejen dodržovat doporučených pět porcí ovoce a zeleniny denně, ale především vybírat ty správné druhy. Studie, na které se podíleli vědci z University of Reading, Harvard Medical School, University of California Davis a Mars, Inc., zjistila, že méně než jeden z pěti lidí dosahuje doporučeného příjmu flavanolů, které prokazatelně snižují riziko srdečních onemocnění. To platí i pro ty, kteří pravidelně konzumují pět porcí ovoce a zeleniny denně.
Výzkum, publikovaný v časopise Food & Function, sledoval stravovací návyky více než 30 000 účastníků ve Spojeném království a Spojených státech pomocí biomarkerových měření. Vedoucí autor studie, Dr. Javier Ottaviani, zdůraznil, že flavanoly mohou významně snížit riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění, ale pouze při dostatečném příjmu. Mnoho lidí se domnívá, že konzumací velkého množství ovoce a zeleniny tento požadavek splní, avšak tato studie ukazuje, že konkrétní výběr potravin je mnohem důležitější než celkové množství. Zařazení hrsti ostružin, celého jablka nebo šálku zeleného čaje k jídlu může zásadně ovlivnit, kolik těchto prospěšných látek skutečně přijmete a vstřebáte.
Předchozí výzkumy, včetně největší klinické studie flavanolů COSMOS, zjistily, že denní příjem 500 mg flavanolů výrazně snižuje riziko úmrtí na srdeční choroby. Nová studie odhaluje, že většina lidí této úrovně nedosahuje, a to ani při dodržování standardních doporučení pro zdravou výživu. Mezi potraviny s nejvyšším obsahem flavanolů na porci patří: švestky (500g: cca 450mg), brusinky (250g: cca 300mg), ostružiny (200g: cca 250mg), zelený čaj (jeden 250ml šálek: cca 200mg), bob obecný (80g: cca 140mg), třešně (400g: cca 130mg), jablka se slupkou (200g: cca 110mg), jahody (200g: cca 90mg), borůvky (150g: cca 80mg) a fazole pinto (40g suchých: cca 70mg).
Zjištění vyvolávají otázky, zda by současná dietní doporučení týkající se konzumace ovoce a zeleniny nemohla být efektivnější. Profesor Gunter Kuhnle z University of Reading uvedl, že „pět porcí denně je správná zpráva, ale možná se budeme muset pečlivěji zamyslet nad tím, kterých pět.“ Různé druhy ovoce a zeleniny nabízejí odlišné nutriční výhody nad rámec vitaminů a minerálů. S rostoucím pochopením těchto sloučenin se otevírá skutečná příležitost zpřesnit a zefektivnit dietní doporučení. Tento výzkum je krokem k pochopení, jak by to mohlo vypadat v praxi.
Medical Xpress