Nová studie: Ultra-zpracované obiloviny mohou až čtyřnásobně zvýšit riziko zánětlivých onemocnění střev
ZdravíKonzumace ultra-zpracovaných obilovin je spojena s výrazně vyšším rizikem rozvoje zánětlivých onemocnění střev (IBD).
Konzumace ultra-zpracovaných obilovin je spojena s výrazně vyšším rizikem rozvoje zánětlivých onemocnění střev (IBD). Vyplývá to z rozsáhlé studie publikované v červnovém vydání časopisu American Journal of Gastroenterology, která zdůrazňuje potenciál cílených dietních doporučení pro zlepšení veřejného zdraví.
Výzkumný tým vedený Neerajem Narulou z McMaster University v kanadském Hamiltonu analyzoval data od 124 590 účastníků z 21 zemí, zapojených do studie Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE). Pomocí ověřených dotazníků o frekvenci konzumace potravin vědci zkoumali souvislost mezi příjmem ultra-zpracovaných obilovin a rizikem vzniku IBD. Zjistili, že vyšší příjem těchto potravin je spojen s nárůstem rizika. Konkrétně u účastníků konzumujících 19 a více gramů ultra-zpracovaných obilovin denně bylo riziko rozvoje IBD téměř dvojnásobné (poměr rizik 1,86) ve srovnání s těmi, kteří konzumovali méně než 9 gramů denně.
Ještě výraznější souvislost byla pozorována u celkového příjmu ultra-zpracovaných potravin. Lidé, kteří konzumovali alespoň pět porcí ultra-zpracovaných potravin denně, měli téměř čtyřnásobně vyšší riziko vzniku IBD (poměr rizik 3,95) ve srovnání s těmi, kteří si dopřáli méně než jednu porci denně. Naopak, konzumace čerstvého chleba a rýže byla spojena s nižším rizikem IBD.
Tyto výsledky poskytují důležitý základ pro formulování cílených dietních doporučení a iniciativ v oblasti veřejného zdraví. Identifikace konkrétních dietních faktorů, jako jsou ultra-zpracované obiloviny, které přispívají k rozvoji onemocnění, otevírá cestu ke strategiím zaměřeným na snížení celosvětové zátěže zánětlivých onemocnění střev. Změna stravovacích návyků tak může hrát klíčovou roli v prevenci a managementu tohoto onemocnění.
Medical Xpress