Pro zdravé srdce nestačí jen pět porcí ovoce a zeleniny: Klíčem jsou flavanoly a překvapivě i čaj
ZdravíFlavanoly, které se nacházejí v mnoha druzích ovoce a zeleniny, jsou prospěšné pro zdraví srdce. Nový výzkum se zaměřil na to, kolik lidí denně přijímá alespoň 500 mg flavanolů a zda tito lidé dodržují doporučení jíst pět porcí ovoce a zeleniny denně.
Flavanoly, které se nacházejí v mnoha druzích ovoce a zeleniny, jsou prospěšné pro zdraví srdce. Nový výzkum se zaměřil na to, kolik lidí denně přijímá alespoň 500 mg flavanolů a zda tito lidé dodržují doporučení jíst pět porcí ovoce a zeleniny denně. Namísto nespolehlivých potravinových deníků vědci měřili příjem flavanolů přímo pomocí biomarkerů v moči u přibližně 30 000 účastníků ve dvou rozsáhlých studiích ve Velké Británii a USA.
Výsledky ukázaly, že ačkoli je možné získat 500 mg flavanolů denně z běžné stravy, méně než jeden z pěti účastníků toho skutečně dosáhl, a to i mezi těmi, kteří jedli svých pět porcí denně. Mnoho běžných druhů ovoce a zeleniny, jako je květák, mrkev, okurka, mango nebo kiwi, totiž obsahuje jen velmi malé množství flavanolů nebo žádné. Náhodný výběr pěti porcí tak pravděpodobně nedodá potřebné množství.
Zajímavé rozdíly se objevily mezi účastníky v USA a Velké Británii. V USA přibližně 20 % účastníků konzumovalo 500 mg flavanolů denně a častěji to byli ti, kteří dodržovali dietní doporučení. V Británii však byl opak pravdou: pouze asi 10 % těch, kteří jedli pět doporučených porcí denně, dosáhlo 500 mg flavanolů. Překvapivě, vyšší příjem flavanolů (blížící se 20 %) byl zaznamenán u těch, kteří dietní doporučení nedodržovali.
Vysvětlení pro britské výsledky se skrývá v šálku čaje. Čaj je vynikajícím zdrojem flavanolů a několik šálků denně může dodat 200–300 mg. V zemi, kde je čaj základním nápojem, to představuje významný příspěvek. V Británii, na rozdíl od USA, není konzumace čaje nutně spojena s celkově zdravějším životním stylem. To naznačuje, že šálek čaje může přispět k příjmu flavanolů více než náhodně vybraná porce ovoce nebo zeleniny.
Současná doporučení „pět porcí denně“ jsou stále důležitá, neboť většina lidí nejí dostatek ovoce a zeleniny. Nicméně, s rostoucím pochopením důležité role bioaktivních látek, jako jsou flavanoly, v prevenci nemocí, se objevuje otázka, zda by se doporučení neměla zaměřit i na prioritizaci konzumace určitých druhů ovoce a zeleniny. I když sníte jen dvě porce, moudrý výběr může výrazně ovlivnit příjem těchto prospěšných látek.
The Conversation